Kapcsolat

Az offline és az online kommunikáció kapcsolata Szerző: rastera

Marketing 2019.06.28

Nem kiváltják, inkább kiegészítik az offline kommunikációs eszközöket az online megoldások. Bár a digitális előretörés szemmel látható, még léteznek célcsoportok, amelyeket könnyebb elérni óriásplakátokkal, mint influencerekkel.

Offline és online, kéz a kézben

Napjainkban kijelenthető: az offline és az online kommunikáció továbbra sem létezhet egymás nélkül. Az információcsere folyamata során a két típus nem helyettesíti a másikat, inkább kiegészíti, teljesebbé teszi az összképet. Mindkét verziónak megvannak a felületei.

Offline kommunikációs csatornák:

  • Televíziók
  • Rádiók
  • Újsághirdetések
  • Óriásplakátok
  • Szórólapok

Online kommunikációs csatornák:

  • E-mail, hírlevelek
  • Közösségi médiafelületek (Facebook, Instagram)
  • Videómegosztók (YouTube)
  • Blogok
  • Mikroblogok (Twitter)
  • Képmegosztók

Tartja magát az offline világ

A fentiek a hagyományos, ember és ember közötti kommunikáció mellett a direkt marketing területén is összeegyeztethetőek. Még 2016-ban nyilatkozott a témáról a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója, valamint a Microsoft Magyarország marketingigazgatója, és egyetértettek abban, hogy bár a digitális platformok megváltoztatják a marketinget, a hagyomános offline médiacsatornák használata továbbra is kihagyhatatlan.

Persze ettől még látható trend, hogy a digitális megoldások törnek előre, folyamatosan megújulnak, és szinte követhetetlen iramot diktálnak a felhasználók számára, ám ezzel együtt az offline megoldások eltűnése nehezen képzelhető el rövidtávon.

Elengedhetetlen a targetálás

Amikor kommunikálunk valamit, és szeretnénk azzal minél több embert elérni, azt kell leginkább meghatározni, hogy ki a célközönség. A targetálás, a személyre szabás az egyik legfontosabb része a feladatnak. Nagyon leegyszerűsítve: ha a fiatal generációhoz, a tinédzserekhez akarunk szólni, egy Instagramon „tevékenykedő” influencer hatékonyabb egy tévés hirdetésnél vagy PR-cikknél. Ha viszont regionális szinten akarunk valamit eljuttatni a célközönséghez, a plakát készítés és a szórólapok ereje még mindig jelentős, ráadásul ár-érték arányban is kiválóan teljesíthetnek.

Kombinált hatékonyság

Az offline kommunikáció sikere kevésbé mérhető pontos számadatokkal, mint az online eszközök, ám így is meg lehet figyelni néhány érdekes összehasonlítást. A Defy Media kutatása szerint például a fiatal válaszadók 67 százaléka nem tudna YouTube nélkül élni, az idősebbek között viszont csak 36 százalék ragaszkodik a televízióhoz – ez az információ marketing tanácsadásnak sem utolsó. Ha valaki szeretné mindkét korosztályt, célcsoportot elérni, a leghatékonyabb a kombinált megoldás.