Kapcsolat

A papíralapú kommunikáció és az Y, Z generáció Szerző: rastera

Érdekességek 2019.07.05

Papíralapú levélírás, borítékolás, kézi csomagolás, esetleg képeslap? Az Y generációnak még ismerős tevékenységek, azonban a Z-hez tartozó korosztály ezeket már kevésbé használja. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy a papíralapú kommunikáció eltűnne az életünkből. Sőt.

Generációmarketing

Ahhoz, hogy megértsük, a papíralapú kommunikáció hogyan működik az Y és a Z generáció életében, érdemes kitérnünk a generációmarketing fogalmára. Az ugyanis, hogyan kommunikálnak a különböző korosztályok, nagymértékben meghatározza, miként lehet elérni, megszólítani őket. A generációmarketing különböző korcsoportokra bontja a vásárlókat, ebből von le következtetéseket. Ezeknek a korosztályoknak a definíciója természetesen nem lehet pontos, ráadásul könnyen alakulnak ki átfedések is, ugyanis általában a technikai fejlődéssel áll összefüggésben a meghatározás.

Ennek mértéke pedig földrajzi területenként meglehetősen más képet mutathat. Az az általános nézet terjedt el, hogy a generációk 15-20 évente váltják egymást. Így az Y generáció körülbelül az 1984 és 1999 között született emberekre igaz, míg az 1999 utániak kapták a Z generáció elnevezést. Már a 2010-es évek második felében születettekre is megszületett az alpha generáció elnevezés.

Fókuszban a Z generáció

Az, hogy eltűnni látszik az életünkből a papíralapú kommunikáció, egész egyszerűen nem igaz. Ugyanakkor az ehhez a korosztályhoz tartozók a reklámok fő célközönségei, 2020-ra ők bonyolítják majd a vásárlások közel felét. Ők a digitális korszak gyermekei, ez pedig teljes mértékben meghatározza, hogyan álljanak a tartalomfogyasztáshoz. A kommunikáció azonban nem egyenlő a vásárlással. Minden ellenkező híreszelés dacára a Z generáció feltörekvő piacot jelent a nyomdaipar számára. A legutóbbi nemzetközi jelentések szerint ez a korosztály minden héten legalább egy órát tölt magazinok olvasásával, jobban szereti a nyomtatott könyveket, mint az e-bookot. A tananyagokat inkább nyomtatva keresik, mert ezekből jobban tudnak tanulni. Jobban értékelik a nyomtatott médiát és kiadványokat, mint azok digitális formáit.

Digitális felületek

Sok marketinges szerint az ő megszólításuk csak online felületen képzelhető el. Alkalmazásokon, közösségi oldalalakon, képmegosztókon, videós felületeken: Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube, csak hogy néhányat említsünk. Az, hogy csak így érheted el őket, egyben bonyolulttá is teszi a helyzetet. Ők ugyanis ügyesebben használjak a reklámblokkolókat, hatékonyabban tartják távol a felugró hirdetéseket. A figyelemküszöbük pedig igen nehezen kiszámítható: 8-10 másodperc alatt kell megragadni a figyelmüket, különben elveszíti őket a marketinges. Ezek mind igaz állítások, de mint az előző példában is láttuk, papíralapon is megszoríthatók. Gondoljunk csak a flyerekre, a megállító táblákra és a többi, hatásos reklámra. Ha valaki marketing tanácsadást kér tőlünk, akkor ezeket a szempontokat mi minden alkalommal felsoroljuk neki.

Nehezebb feladat

Az nem vita tárgya, hogy egy átlagos fiatal, aki az Z generáció tagja, leghatékonyabb eszköznek a digitális kommunikációt tartja. Döntéseiben saját véleménye mellett társaiét veszi leginkább figyelembe. Az új technológiai eszközöket keresi, általában 4-5 monitor áll rendelkezésére, amin keresztül kommunikál is. Mindezek miatt nehezebb a hagyományos módon kapcsolatot teremteni, felkelteni és megtartani a figyelmüket. Jellemző rájuk a nonstop online állapot.  hogy ami nem található meg az interneten, az számukra nem létezik. Interaktív kommunikációhoz szoktak, fórumokat, blogokat, vlogokat követnek. Éppen ezért nehezebb a dolga annak, aki papíralapon éri el őket, de ez nem azt jelenti, hogy lehetetlen. Egyszerűen csak változó piacról van szó, amihez alkalmazkodni kell.  Sokkal inkább személyre szabott termékeket is szolgáltatásokat követel meg az új piac. Ehhez el kell készítened az ügyfeleid profilját, miután rendszerezted a rendelkezésre álló információkat róluk.

Mi a helyzet az Y generációval?

Az Y generáció még megélte azt, hogy nem használhatott minden percben internetet, az ő gyerekkorukban még sok borítékot adtak fel és képeslapokat küldtek osztálykirándulásokról, nyári táborokból. Írtak kézzel üzenetet, leveleztek órán és csak a jegyzetekben bíztak. Ők voltak az első korosztály, akik aztán az interneten kezdtek kommunikálni. Magyarországon a különbféle chatszobákban, az MSN-en, később az iWiW-en a Skype-on, majd a Facebookon. Talán még nagyobb eséllyel járnak postára, mint az eggyel utánuk következő generáció. Láttak közelről borítékot, a nyomtatás a mindennapjaik része volt. Ők azok, akiket mindkét platformon könnyen el lehet érni. Valamivel toleránsabbak az online hirdetésekre, mint a Z generáció tagjai, de nyitottabbak a papíralapú kommunikációra is.

Összegzés

Nem értünk egyet azokkal, akik azt mondják, hogy néhány éven belül megszűnik a papíralapú kommunikáció, hiszen még vannak megmaradt csatornái. Inkább azt állítjuk, hogy a papíralapú kommunikáció örök, és egyik generáció életéből sem tűnik el. Éppen ezért állítjuk azt, hogy a nyomtatás továbbra is virágzó jövő előtt áll, ráadásul a fenntarthatóság sem kerül veszélybe általa.