Az arculatterv apró trükkje: mi a QR-kód lényege és hol alkalmazzuk? Szerző: rastera
A QR-kódról egyre kevesebben kérdezik meg, mi is az pontosan, így hatékony marketingeszközként tekinthetsz rá. Leginkább weboldalakra mutató linkként használják, de számtalan adatot, koordinátát is elrejthetsz a fekete-fehér kódok mögött.
Mi is az QR-kód?
Egyre kevesebben tekintenek értelmezhetetlen, fekete-fehér négyzetként a QR-kódra, ami annak köszönhető, hogy a legtöbb okostelefonba gyárilag telepítenek ilyen belső szoftvert. A QR-kódot még 1994-ben fejlesztette ki a Denso Wave nevű cég. Japán számít az őshazájának, ahol ma is hihetetlen népszerűségnek örvend. A Rastera bátran ajánlja céged látókörébe ezt a megoldást.
A két betű a “Quick Response” kifejezést, azaz a gyors reakciót rövidíti le. Lényegében egy kétdimenziós vonalkód, minden irányból készíthetünk róla fényképet vagy szkennelt képet. A felismerésére fejlesztett programok azonos mintát keresnek és találnak, ebből tudják hogyan kell feldolgozni a pontokat.
A QR-kód nagyságrendekkel több adatot tárol, mint a hagyományos vonalkódok: teljes URL-linkeket, névjegyeket, telefonszámokat, egészen pontos, bonyolult koordinátákat, nagy terjedelmű szövegeket is. A QR-kód állhat számokból, alfanumerikus értékekből és bináris adatokból.
Így alkalmazd hatékonyan
Könnyen generálhatsz magadnak online weboldalakon saját QR-kódot. Több ingyenes oldal is létezik, például a Goqr.me-n. Használata rendkívül egyszerű, két perc alatt készíthetsz magadnak saját QR-kódot. Ha valaki QR-kódot talál, akkor a telefonja kameráját a vonalkód fölé kell tartania, ami beolvassa a kódot, majd jelzi az eredményt. Ma legtöbbször weboldal nyílik meg, de a kód jelölhet egy telefonszámot, egy szöveget vagy egyéb adathalmazt.
QR-kódot csak akkor érdemes alkalmazni, ha a felhasználóknak hasznos adatokat nyújtunk vele. Bármilyen gyors is az elérhetőség általa, az emberek nem szeretnek felesleges időt pazarolni, így hamar a visszájára sülhet el az ötleted. Ezért tehát ne pusztán a weboldaladra vezessen a kód, kivéve, ha az URL-ed valamiért nagyon hosszúra és bonyolultra sikeredett.
Ne köntörfalazz, tedd egyértelművé, hova jut, mit kap az illető, ha beolvassa. Hiába ismerik egyre többen, azért még mindig vannak, akiknek újdonság. Gondolj rájuk is, magyarázd el néhány szóban mi is a dolguk vele. Az egyszerűség erény. Törekedj a minél rövidebb URL-re, hogy hamar behozza a szoftver a weboldalt vagy az egyéb tartalmat. Alkalmazd a Google Ads-et, elemezd a látogatottságot! Ha nem elég hatékony eszköz, találj ki valami mást vagy alakítsd át! Ha jól csinálod, akkor azonban igen hatékony marketing eszköz válhat belőle.